5 stappen om nooit meer in je valkuilen te stappen en ontspannen voor de klas te staan

Voor bijna elke docent is het herkenbaar: vanaf mei is de eindsprint naar de zomervakantie een zware tijd: Tijdsdruk, vermoeidheid en een rooster van gatenkaas zorgen ervoor dat niets meer vanzelf lijkt te gaan.

Je bent niet de enige als je eens hardop verzucht: Volgend jaar ga ik het vanaf les écht ander doen. consequent/ duidelijk/ toegankelijk/ kalm/ goed georganiseerd/ het hele jaar ontspannen zijn. Na een paar weken blijkt de realiteit lastiger dan van te voren gedacht. De geijkte VALKUILEN hebben zich voorgedaan en alle goede voornemens lijken erin gevallen te zijn.

Het probleem is echter: je komt niet vanzelf in de juiste MINDSET, daarvoor is wat voorbereiding nodig. Maar wanneer neem je de tijd voor die voorbereiding? En HOE pak je die voorbereiding eigenlijk aan?

Dat kan eenvoudiger. Met behulp van het e-learningprogramma DE TOUWTJES IN HANDEN bereid je je voor op je rol als docent zoals jij die het liefst ziet. Dat helpt je om de lastige situaties voor te blijven en te reageren zoals jij wil. Je wordt niet meer overvallen en houdt de touwtjes in handen. Dat levert ontspanning en plezier in je werk op en scheelt je veel energie.

Dit levert de elearning cursus je op:

  • Je hebt kraakhelder verwoord welke situaties lastig zijn en waarom die jou weerhouden van het docentengedrag dat er eigenlijk bij hoort; J
  • Je hebt een concreet stappenplan eigen gemaakt om voortaan die valkuilen voor te blijven, je ziet ze aankomen en weet wat je moet doen.
  • Je hebt jouw leiderschapsuitstraling voor de klas vergroot.
  • Je komt eraan toe les te geven vanuit jouw missie als docent, met focus op inhoud en goede relatie met je leerlingen.

Ik ben erg blij met de opdrachten! De opdracht van gisteren vond ik vrij lastig. Heb hem
vandaag uitgevoerd en ik ben er erg blij mee. Ik ga ervoor! Heel erg bedankt!

L. Snel, docente.

“Wauw! Mooie opdrachten. Alles valt een beetje op zijn plek. Nog nooit mentaal zo goed voorbereid op een nieuw schooljaar! Ik ga ervan genieten!”

Joyce Bouwhuis, docente

Het programma

Dag 0

Je beschrijft je successen, knelpunten en frustraties en formuleert wat je volgend jaar graag anders zou doen en wat je wil blijven doen, omdat dat goed gaat.
Beschrijf het nu, als je er nog midden in zit. Na 6 weken zomervakantie is de vermoeidheid weg en de ergernis gezakt. Dan lijkt het allemaal wel mee te vallen en onderschat je de noodzaak misschien. Daarom vóór de zomer schrijven!

Dag 1

Je beschrijft lastige situaties. In welke situaties ben je niet op je best en waar ligt dat aan? Hoe zou het eruit zien als je de situatie wél de baas was? Je benoemt aandachtspunten om die situaties de baas te blijven en bedenkt wat er gebeurt vóór het misgaat Je bedenkt ook wat je van jezelf, van elke klas en leerling verwacht in gedrag en houding om tot een fijne les te kunnen komen.

Dag 2

Je drijfveren en unieke kenmerken staan centraal. Je denkt na over jouw missie als
docent. Waarom wilde jij docent worden?
Wat wil jij jouw leerlingen meegeven?
Wat ontneem jij jouw leerlingen en jezelf als je niet voor de klas zou staan?
Waar gaat het nou eigenlijk om?

Dag 3

Je geeft vorm aan hoe je leiderschap uitstraalt voor de klas, ook (juist!) in de lastige situaties.
Je krijgt inzicht in jouw natuurlijke houding en begrijpt wat je communiceert. Vervolgens schaaf je je non-verbale communicatie bij, zodat je uitstraling meer overeenkomt met wat je wil zeggen. Het effect hiervan is dat je eenduidiger en dus duidelijker bent.

Dag 4

Je stelt een plan op dat jou gaat helpen om je valkuilen van ver aan te zien komen. Je formuleert heldere stappen die jou gaan helpen om uit die valkuilen te blijven en elke dag goede lessen te hebben. De successen die je in
opdracht 0 hebt beschreven blijven of worden je dagelijkse manier van doen. In je plan maak je gebruik van je antwoorden uit de opdrachten 1 en 2.

Dag 5

In een bijeenkomst van 2 uur bespreek je je plan en krijg je de gelegenheid om opdracht 3 onder begeleiding van een regisseur aan te
scherpen. Het is best lastig om jezelf feedback
te geven op je uitstraling en non-verbale communicatie. In de masterclass krijg je die feedback én aandachtspunten om je uitstraling nóg effectiever te krijgen.